fredag, oktober 09, 2009

Closing time

Jeg legger inn plater på datamaskinen i dag, for det meste Tom Waits. Jeg begynte for alvor å høre på Tom Waits for ti år siden da jeg flyttet til Bergen. Jeg har ti-årsjubileum her i byen i disse dager, herregud.
-For ti år siden vanket jeg på studentsenteret på forelesninger i ex.phil, fonetikk og lingvistikk.
-Jeg hadde akkurat begynt å jobbe på Hulen. Vaktlag 4 hvis jeg ikke tar feil.
-Jeg barberte av meg alt håret på hodet og så dritkul ut! (Har lite bilder fra den perioden desverre)
-Jeg fikk min første utbetaling fra Lånekassen. Alle pengene for ett semester på en gang. Himmelsk!
-Jeg bodde i øvregaten med en relativt kjip jente, heldigvis bare et halvt år.
-Jeg traff Inga på fonetikkforelesning og vi ble bestiser
-Jeg traff Anna for første gang og heldigvis ikke siste, det var hun som barberte meg på hodet.
-Jeg eide ikke nåla i veggen(bortsett fra det lånekassen ga meg), starta fra bunnen av med møbler fra brukthuset og skumgummimadrass fra en skumgummimadrassbutikk på Korskirkeallmenningen.
-Jeg fikk hyppige og av og til overraskende besøk av Gry som lærte meg hva som var fram og bak på denne byen.
-Jeg flyttet inn sammen med Gry og Gry, men det var et halvår senere

Nå kan jeg både bak, fram, opp og ned på denne byen. Klarer nesten alltid bildet i BT hvor de spør "kor i Bergen" selv om det bare er en dør eller et hushjørne det er bilde av. Nå har jeg bare 8 måneder igjen i denne byen (å herregud ikke mer???)og jeg blir mer og mer nostalgisk.
"Gla i livet"-taggen har vært på den vegen siden den gang, og det er gøy at jeg nå ser den rett utenfor vinduet hver dag.
Tom Waits er ennå en stor favoritt
Men kåbbåiskjorta mi er ikke så gammel!

Det er rart å se hva som svinner hen av venner, vaner, minner og opplevelser, kontra hva som ennå er det samme. Gry, Gry og Anna er de fra den tiden som ennå er veldig veldig nære (selv om de fysisk er altfor langt vekke)og det er jeg så utrolig takknemlig for. Det er godt å ha venner som "alltid" har vært der, som alltid kommer til å være der.
Siden det er fredag og jeg nettopp har skrevet meg hakket lykkeligere når jeg tenker på venner, får vi alle ta en skål i kveld for hverandre, eller hva? Skål for gamle venner, nye venner, de som en gang var en venn og de som kommer til å bli det. Men mest for de gode!

Og en liten takk til Tom Waits for 1999-flashback.

6 kommentarer:

Anonym sa...

For en vakker hyllest til Bergen og 20 årene! Anna

gryS sa...

Fantastisk. Rett og slett. Jeg skåler! For 20 årene og for alt som er, alt som var og alt som blir.

Linn sa...

Skål for gode folk, vakre Bergen og kul kåbbåiskjorte. Og HERLIG kusine :-D

Anonym sa...

Eg skålte ikkje på fredag, for då hadde eg ikkje lese dette. Men kva med ein skål denne fredagen? På skikkelt! Gler meg MASSE til du kjem! Gry GIB Nesse

Anonym sa...

Hei Ragnhild.
Kven er Tom Waits? Har aldri høyrt om han, men det hadde hadde vore kjekt å høyrt han.
Ha ein fin dag.
Fin blogg!
Helsing Mor.

Anonym sa...

Det va e som laga den "Gla i livet" grafittien... E den der enda?