mandag, oktober 05, 2009

Om mat, fine folk og dårlige naboer

1. Mat

På torsdag hadde vi den faste middagsdaten som er hver første torsdag i måneden. Vi var hjemme hos meg. Det ble en indisk helaften som endte med at alle lå på sofaen med buken opp og stønna over hvor mette vi var. Middagen bestod av:
Forrett: Kald indisk linsesuppe med dasj av naturell-yoghurt + brød. Kjempegodt! Selv om vi ikke klarte å vente til suppa var kald, vi var sultne.. Sol lagde den.

Drikk: Mangolassi a la Line! Hun slet litt med å beregne, og endte opp med å lage halvparten av det hun hadde tenkt, og ennå var det en liter igjen i kjøleskapet da alle hadde gått. Mmmm, jeg levde på lassi dagen etter. Nam nam!

Hovedrett: Vet ikke helt hva det heter, men det var en linsegryte med garam masala, løk, ingefær, chili, spinat og 3 forskjellige linsetyper. En blanding av å søke litt på nett og ta det man hadde i skapet. Og det ble goooodt! Servert med ris. Ikke nok med det, jeg slo til og lagde helt fra bunnen av nan-brød, mangochutney og en slags raita. Og tror du jeg lagde for lite? Nei det gjorde jeg ikke. Nå er det 4 dager senere og jeg har indisk mat i både fryser og kjøleskap, etter å ha sendt med Frøydis og Line take away på torsdag.

Dessert: Ingisen imponerer stadig vekk med sine kokkekunster! Brownies med cashewnøtter og kajennepepper- oh. my. god. så godt! Helt fantastisk. I tillegg lagde hun is (ja, lagde is hjemme) ikke mindre enn 3 forskjellige! En med wasabinøtter, en med lime og ingefær og en med melon. Fyttigirisen så godt! Tror min favoritt var den med lime og ingefær. Frisk og spennende!

Vi var alle enige om at det var en fin tur og at maten var god!

2. Fine folk

Det å være i praksis og stå opp tidlig og ha mye å gjøre på skolen fører til at sosialt samvær blir en sjelden vare. I det siste har jeg heldigvis sett mye til fine folk! Middag på torsdag. Kino med noen i klassen på fredag (Så Engelen) etterfulgt av tur på Pingvinen der Line hadde bord og ville utnytte den sjansen best mulig. Kjersti dukket også opp. Hun og jeg ble utsatt for en mindre fin tafsefyr som grafset på oss mens han latet som han snakket med kameratene sine. Han fikk kjeft av meg, og kameratene hans unnskyldte seg og ville ikke bli assosiert med tafsemenn. "Man toucher ikke en fremmed kvinne, man gjør bare ikke det" sa han ene. Tafsemannen lignet forresten litt på han som synger i Jayhawks. I så fall hadde det vært greit! He he! Neeeeida!
Lørdagen dro jeg til Morvik for å besøke Marie som jeg ikke har set på lenge, og sønnene hennes Vetle og Tobias. Det var utrolig koselig å se de igjen! Er nå på msn med Vetle, 8 år og nettvant. Jøss.

3. Dårlige naboer
Fin start på uken gitt. Våknet kvart over 3 i natt av at naboen over oss tok med seg en skokk med folk hjem. De sparte ikke på kruttet for å si det sånn. Jeg la meg på sofaen i håp om å komme lenger vekk fra bråket, og hørte at en annen nabo gikk for å banke på etter å ha dunket i gulvet flere ganger. Hjalp det? Nei. Etter en god stund skrudde de opp musikken, og da svartnet det for meg som stormet opp og omtrent reiv ned døra og voldtok ringeklokka. Etter en lang stund kom det en tvilsom sløving ut og sa at han som bodde der lå og sov. Jeg kjefta og smelte, og det gjorde han andre naboen og. Til slutt kom nachspielkongen selv ut av badet og prøvde seg med den der "hendene opp, øynene store, dette er ute av min kontroll"-teknikken. Bare at han var så full og høy at han ikke fikk det til. Vel vel, jeg ble nødt for å ta seinvakt i dag i stedet for tidligvakt, så jeg fikk sove noen timer. Pokkers idiot. Jeg har hvertfall gitt beskjed til huseier som skulle "ta noen grep" som han sa. Han som bor øverst har også klaget og kom til å gjøre det nå også. Håper han blir kastet ut, og at det flytter inn noen snille jenter som bare hekler, drikker te og hører på Tori Amos.
Håper dere får en fin uke! Nå kan det jo forsåvidt bare gå oppover for min del.

4 kommentarer:

Silje sa...

Huff da! Litt deilig å ha flytta ut av sentrum merkar eg akkurat no. Eg har forresten fri heile denne veka, så no er eg klar for kaffi, suski eller indisk restemat når det skulle vere ;)

Ragnhild sa...

Så kjekt! Eg er like glad i alle dei tre tinga, særleg suski! Me må hooka opp, ok? Torsdag?

Anonym sa...

skal forsten hilse fra Svanhild og si at den brownies ideen har ingis fått fra ann kristin, som hun har fått fra svanhild. rett skal være rett! (-:
klem fra Anna

Linn sa...

Så ufattelig digg mat dere lagde, tror jaggu jeg må prøve meg på hjemmelaget is en gang - kanskje du skal lære meg :P? Godt med fine folk - det er livet rett og slett. Og satans naboen som forjener å bli dyppet i honning og brødsmuler, hengt etter pungen ut vinduet hvor det befinner seg masse duer - de bør også avlives til slutt. Gutsy av deg å gå opp til de og gi beskjed - respekt!

Håper det ordner seg for deg snart! Uansett, kjekk lesning om livet!