torsdag, november 26, 2009

Ting å gjøre i mørketida.

Du kan markere verdens aidsdag på tirsdag. Ta på en rød sløyfe, gå i fakkeltog!
Her kan du finne info og programmet for markeringen i de forskjellige byene.


På lørdag er det verdens kjøpefrie dag.
Denne helgen er visstnok den helgen det blir kjøpt mest. Hvertfall i Amerika. Det kan helt sikkert overføres til Norge, hvor vi handler masse drit før jul for å overgå hverandre i dyre gaver.
Jeg kommer på flere ting en kan gjøre i stedet for å handle på en lørdag:
Strikke
Hekle
Se på tv eller en god serie på dvd (da har jo mesteparten av dagen gått)
Lag mat av de ingrediensene du har i huset og se hvor langt du kommer
Les avisa på nett i stedet for å kjøpe den i papir
Gå en tur og ta masse fine bilder
Inviter venner på kaffe og nybakt mat som du lagde av det du hadde i skapet
Les en bok som du har stående i hylla som ikke er lest ennå (alle har vel noen av de)?
Eventuelt, besøk biblioteket.

Jeg skal jobbe i helga på Lindås, og der er det ikke så mye å kjøpe uansett så for min del går det nok fint. Bortsett fra at jeg har tenkt å hekle noe, og da må jeg kjøpe garn. Det må jeg i så fall gjøre i dag da, men føler at jeg jukser litt der. Damn. Jeg får lese litt heller da!

Akkurat nå leser jeg Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marques (eller hvordan det staves)
Jeg er stort sett ikke fan av sjangeren magisk realisme, og er forberedt på å hive fra meg boka når det blir for mye tull og tøys. Så langt går det bra, men jeg har brent meg før på han der Hakuri Murakami som alle elsker. Magisk realisme meg oppi rævva.

Jeg skal nå på magisk vis realisere klesvasking og pakking før jeg busser meg opp til Lindås. En busstur som ikke er så veldig magisk, men lang og treig på en meget realistisk måte.

Kaffien jeg lagde i dag var magisk. I det siste har jeg drukket så mye dårlig kaffe at det var himmelsk å lage den selv hjemme av siste rest grut jeg hadde i boksen. Flaks!

Vel, andre ting å gjøre i mørketida? Det beste tipset er vel å sove. Jeg går rundt med halvdårlig samvittighet fordi jeg sover så lenge, men det er vel kroppen som prøver å si at det er mørkt, det er vinter, du har vært syk, du må sove nå.
Nå skal jeg prøve å få flere kommentarer i kommentarfeltet, ved å spørre dere: 1. Hva skal du i helgen? og 2. Hva er ditt beste mørketidstips?

4 kommentarer:

Silje sa...

Er det lov å betale straumregninga på verdens kjøpefrie dag? Eg synest ikkje det er juks å kjøpe garn i dag. Mat og garn er jo ein livsnødvendighet! Det må man jo ha. Og kaffi.
Synest heller ikkje du skal ha dårlig samvit for at du søv mykje. Det gjer eg og. Om sommaren seier vi: "Sove kan man gjere om vinteren", og no er det vinter :)
Av mørketidstips er vel mine ganske like dine. Men sidan eg turnérer så mykje er det ikkje mat i skapa mine. Men eg lar meg gjerne invitere av andre som har mat i skapa sine.

Anonym sa...

1.Ha middagsgjester. Pinnakjøtt
2. Tenn eit lys eller to eller tre
Skal forøvrig prøva å markera dagen på lørdag, er veldig for den.
God helg.

Anonym sa...

Wow..du e lovely....alltid likt deg...(småflau)

Alltid likt deg....

Anonym sa...

eg har også alltid likt deg og er ikke flau for det.
klem Anna
elsket ditt syn på magisk realisme overført til virkeligheten.