onsdag, mars 21, 2007

Lisboa

Jeg fikk en bitteliten tur til Lisboa på ferien min. Kom der klokka fem om ettermiddagen, og dro igjen dagen etter i ett tida. Det lille jeg så av byen var fint, og jeg vil gjerne tilbake. Tok t-banen en del, og jeg hadde glemt av hvor glad jeg er i t-banesystem. Det ser fryktelig forvirrende ut når en ser på kartet med alle stripene i forskjellige farger, men når en bare finner ut av hvordan det virker er det supereffektivt. Tok meg en tur ut på søndagskvelden, spiste litt og kikket rundt. Men jeg gikk hjem til hotellet ganske tidlig siden det begynte å bli kaldt.
Mandagen prøvde jeg å få sett litt mer av byen, men når jeg skal spise frokost på café og omeletten tar en halvtime å lage, blir det hverken tips på den sure serveringsmannen eller sightseeing på meg. Så jeg endte opp med å komme meg tilbake til hotellet for å sjekke ut. Da jeg hadde gjort det, gikk jeg på en annen café for å drikke min siste portugisiske kaffe og spise en slags kake med vaniljekrem i som er typisk for Portugal. Nam nam, veldig god! Så det var det siste jeg opplevde av Portugal for denne gang, jeg kommer nok tilbake skal du se.
Litt teit at jeg har skrevet så mye om en relativt kjapp og hektisk tur til Lisboa, men nesten ingenting om Porto! Var lettere å oppsummere en dag enn en uke, er vel derfor. Kan også være fordi jeg har vært trøtt og slapp etter jeg kom hjem, det er hardt å begynne på jobb igjen gitt... Men jeg klager ikke, sola skinner i Bergen for tiden!
Her er det lille hotellet mitt, midt i en fancy handlegate for de rike. balkongen øverst til høyre er mitt rom...

En togstasjon tror jeg, vakkert opplyst i skumringen


Fin benk? Og turister med slitne ben


Dette er en heis! Laget av en elev av Eiffel (stor Eiffel-aktivitet her) Jeg står på en bro øverst.

Klart vi må ha bidet! På hvert bidige bad!

Klart vi må ha badekar men det spiller ingen rolle at det er halvt!


Senga og balkongen. Da jeg la meg merket jeg at det lå en slags plastduk under lakenet, sikkert for å skåne madrassen for kroppslige væsker. Det er jo greit og betryggende, men jeg lå og sklei frem og tilbake på den hele natten. Pluss at jeg fikk assosiasjoner til da jeg var sengevæter som barn. Kanskje jeg skulle ha tisset en liten skvett? Siden den nå lå der? He he neida...

Balkongen står i stil med badekaret, liten og søt.

Ingen kommentarer: